ÚVEROVÝ REGISTER – TO PREČO?

…sa môžete opýtať, keď ste zrazu na čiernej listine a neviete prečo, a čo sa vlastne stalo. V nasledujúcich riadkoch zistíte čo sa mohlo alebo len môže stať.

ČO JE TO ÚVEROVÝ REGISTER?

Najjednoduchšie povedané: je to register bánk, nebankoviek, leasingových a splátkových spoločností. Tieto spoločnosti si všetky „potrebné“ informácie vymieňajú navzájom. Bankový register vytvorili tri najsilnejšie banky a nebankový register 8 najsilnejších leasingových a splátkových spoločností.

 ČO ÚVEROVÝ REGISTER SLEDUJE?:

pozitívne a negatívne informácie
– históriu posledných 5 rokov, či už po ukončení úveru, od poslednej žiadosti o úver alebo od poslednej splátky
– meno, priezvisko, dátum narodenia, rodné číslo, miesto narodenia a adresu
– vystupovanie na zmluve: dlžník, spoludlžník, ručiteľ
– každú podanú žiadosť o úver
– schválený úver, zamietnutý úver, otvorenú žiadosť o úver, odvolanú žiadosť o úver
sledované produkty: hypotekárny úver, spotrebný úver, povolené prečerpanie, kreditná karta, leasing, tovar na splátky, splátka telefónu cez operátora
– bonitu klienta na základe platobnej disciplíny každý jeden deň
– typ úveru, výšku splátky, splatnosť úveru, mimoriadne splátky do úverov
– počet mesiacov a dní bez omeškania, počet dní omeškania, výšku omeškanej splátky
– názov spoločnosti, v ktorej sa podala žiadosť o úver
– v niektorých prípadoch aj spôsob platby záväzku a hodnotu nehnuteľnosti

AKO MI VZNIKNE ZÁPIS V ÚVEROVOM REGISTRI?

Podpísaním žiadosti o úver a dopytom do registra, kde podpisom súhlasíte aby sa vykonal zápis do bankového a nebankového registra + sa zároveň overuje príjem v sociálnej poisťovni (+ zdravotná poisťovňa, daňový úrad).

Negatívny záznam vznikne pri omeškaní: aj jeden deň a aj jeden cent.

Keďže veľká skupina klientov si nastavuje splátku okolo 20. dňa v mesiaci, tak je veľká pravdepodobnosť, že pri aj menšom omeškaní vznikne zápis v registri.

Poznáme 3 druhy záznamu:
aktuálne splácanie/omeškanie
splácanie/omeškanie do 2 rokov
splácanie/omeškanie do 5 rokov

RADY:

Nepodpisujte žiadosť o úver v každej banke, vyberte si maximálne dve alebo tri pre porovnanie a keď si vyberiete najlepšiu ponuku, tak je potrebné v ostatných bankách žiadosť odvolať alebo ukončiť.

Každá spoločnosť vidí, či bol úver: schválený alebo zamietnutý.
Spoločnosti pri schvaľovaní úverov nevidia a nepoznajú dôvod zamietnutia. Môže to byť príjem, veľa záväzkov, neakceptovateľná nehnuteľnosť, nepostačujúci príjem, chyba pracovníka v banke alebo spoločnosti.

V praxi sa stretávam, že podaná žiadosť, v ktorej sa nepokračovalo sa ukočila ako: ÚVER ZAMIETNUTÝ.

ČO MÁM UROBIŤ, ABY SOM NEBOL NA ČIERNEJ LISTINE?

Ak riešim žiadosť o úver vo viacerých bankách a rozhodnem sa pre najlepšiu ponuku, netreba zabudnúť v ostatných bankách ukončiť žiadosť a žiadať o odvolanie/ukončenie/stornovanie žiadosti, ktorá bola iba informačná.

ÚVEROVÝ REGISTER neeviduje dôvod zamietnutia a zároveň každá banka individuálne pozerá na to ako dlho bolo omeškanie a o aký typ úveru ide.

AKO DLHO SA SLEDUJE HISTÓRIA V ÚVEROVOM REGISTRI?

V zmysle platnej legislatívy sú dáta evidované a uchovávané v bankovom registri počas celej doby existencie kontraktu a 5 rokov od ich ukončenia.

AJ ZA JEDEN DEŇ OMEŠKANIA BUDEM MAŤ NEGATÍVNY ZÁPIS V REGISTRI AKO NEPLATIČ?

Údaje sú štandardne aktualizované každý mesiac, od 20. do 30. dňa, takže omeškanie môže byť aj jeden deň.

ČO TO ZNAMENÁ, KEĎ BUDEM EVIDOVANÝ NA „ČIERNEJ LISTENE?“

Keď budete mať negatívny záznam v úverom registri hrozia dve veci.
Prvá je: nový úver nezískate vôbec.
Druhá vec: pri schválení úveru Vám banka pripočíta prirážku k úrokovej sadzbe, čo vedie k nevýhodnejšiemu úveru, a tým ho viac preplatíte.

MÔŽEM POŽIADAŤ O VÝMAZ Z ÚVEROVÉHO REGISTRA?

Ako som spomínal, pri chybnom údaji v registri je potrebné riešiť výmaz v danej spoločnosti.
Ak neviete, o ktorú spoločnosť ide, je potrebné požiadať daný register cez písomnú žiadosť, ktorú nájdete na stránke úverového registra (www odkazy pre správnu žiadosť nájdete nižšie).
Register a príslušná spoločnosť budú komunikovať a do 30 dní dostanete odpoveď – či už o oprave alebo výmaze.

KDE MÁM POŽIADAŤ O VÝMAZ UŽ VYPLATENÉHO ÚVERU ALEBO PODAŤ REKLAMÁCIU?

Výpis z úverového registra získate spísaním žiadosti, osobitne pre bankový a nebankový register, t.j. aj dva poplatky.

Webové stránky registrov:
– web bankového registra: kliknite TU
– web nebankového registra: kliknite TU

Žiadosť o výpis je spoplatnený sumou 4 EUR + poštovné. Tento výpis je klientovi doručený do 30 kalendárnych dní:
– štandardný výpis bankový: kliknite TU
– štandardný výpis nebankový: kliknite TU

Žiadosť o zrýchlený výpis je spoplatnený sumou 14 EUR + poštovné. Tento výpis je klientovi doručený do 5 pracovných dní:
– štandardný výpis bankový: kliknite TU
– štandardný výpis nebankový: kliknite TU

Žiadosť o opravu:
– bankový register: kliknite TU
– nebankový register: kliknite TU

Plnomocenstvo:
– bankový register: kliknite TU
– nebankový register: kliknite TU

AK MÁTE PROBLÉM SO ZÍSKANÍM ÚVERU, NAPÍŠTE MI: KLIKNUTÍM TU

Ak by ste mali nejakú otázku, môžete ju napísať nižšie do komentáru.
Ak sa Vám tento článok páčil, zdieľajte ho medzi svojich priateľov a známych, a spolu pomôžeme všetkým lepšie sa starať o svoje financie.

"Za viac než 11 rokov praxe, či už v poisťovni alebo v banke, som pracoval s množstvom klientov, ktorí riešili nielen jednoduché, ale aj veľmi zložité prípady. Týmto klientom som ochotne pomohol a so získanými skúsenosťami pomôžem aj vám."
Komentáre

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Vaše osobné údaje budú použité iba pre účely spracovania tohto komentára. Zásady spracovania osobných údajov